‘Shawel’                       collectie, winter 2008-2009

Speciaal ontworpen voor Superstore, Modefabriek, Amsterdam, januari 2009.

Een shawl reist mee over grenzen en vertelt een verhaal, draagt een herinnering of geeft je een warm gevoel. De meeste hebben een lang leven en gaan van generatie op generatie.            Sommige dragen een belangrijke boodschap uit, zoals de hoofddoek en de arafat-shawl, andere zijn er alleen om mooi te zijn. Elke shawl heeft zijn eigen identiteit.

Mijn Shawels! verkennen hun grenzen. Grenzen van shawl vs. kledingstuk vs. sieraad en esthetisch vs.’over the top’. Ik combineer verschillende identiteiten en eigenschappen van shawls en laat ze elkaar aanvullen of tegenspreken en kom zo tot een nieuw karakter. Humor speelt hierbij een onmisbare rol omdat het voor mij de truttigheid van de meeste shawls in mijn aangelegde verzameling relativeert. De rits die in elke Shawel! zit verwerkt zorgt ervoor dat je kunt variëren in hoe je hem draagt en geeft een eigentijdse uitstraling. De naam is een combinatie van het woord shawl en jewel. De uitspraak levert een orientaals tintje op en klinkt als een bevestiging die iets harder uitgesproken mag worden.